Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти
у Дніпропетровській області
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти
у Дніпропетровській області

Загальна інформація

Історія створення і функціонування обласної методичної служби Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області (далі  Центру) тісно пов’язана з діяльністю профтехосвіти регіону. Методичний кабінет ПТО входив у структуру обласного управління профтехосвіти до 1988р. Після об’єднання у 1988р. обласних управлінь профтехосвіти та загальної середньої освіти методичний кабінет ПТО був переведений у структуру Дніпропетровського обласного інституту удосконалення вчителів. З 1992 року методичний кабінет ПТО реорганізується в обласний методичний центр ПТО і функціонує як самостійна установа. У 1993 році ліквідується будинок технічної творчості ПТО і його чисельність працюючих і функції переходять до обласної методичної служби. У 1998 році на виконання наказу Міністерства освіти України від 31.07.1998р. № 284 "Про затвердження Положення про Республіканський (Автономна Республіка Крим),обласний, Київський та Севастопольський міський навчально-методичний центр професій-но-технічної освіти" обласний методичний центр ПТО реорганізується у обласний навчально-методичний центр ПТО. У 1999р. ліквідується будинок культури ПТО і його функції переходять до методичного центру. На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2002р. №1133 « Про затвердження переліку позашкільних навчальних закладів та заходів з позашкільної роботи з дітьми, а також закладів та заходів у галузі освіти, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, видатки на які здійснюються з державного бюджету» та наказу Міністерства освіти і науки України від 19.12.2002р. № 727 «Про перейменування навчальних закладів і установ професійно-технічної освіти» обласний навчально-методичний центр ПТО перейменовується у навчально-методичний центр ПТО у Дніпропетровській області. 

Діяльність Центру скорегована на виконання завдань головних законодавчих актів у галузі освіти: Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, Законів України „Про освіту”, „Про професійну (професійно-технічну) освіту”,  інших законодавчих та нормативних документів  Верховної Ради України, Указів Президента України, Постанов Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства освіти і науки, Положення про навчально-методичний (науково-методичний) центр (кабінет) професійно-технічної освіти, затверджений наказом МОН України 27.06.2013 № 856, Положення про методичну роботу в ЗП(ПТ)О, документів і розпоряджень регіональних органів влади. 

 Центр мав у складі  Криворізький кабінет, який працював і забезпечував методичний супровід ЗП(ПТ)О м. Кривого Рогу. У 2015 р. Криворізький кабінет ліквідовано як юридичну структуру, й чисельність працюючих в ньому з основними засобами (будівлею) передані Центру з виконання єдиних завдань супроводу діяльності ЗП(ПТ)О області.

Система планування діяльності Центру визначена на календарний рік, місяць з прив’язкою до навчального року в ЗП(ПТ)О області. Масові заходи плануються на календарний рік та супроводжують освітній процес відповідно навчальних планів. Звіт про роботу в минулому періоді та план роботи Центру на новий календарний рік надаються в Міністерство освіти і науки України, якому безпосередньо підпорядковується Центр. 

З 2015 року Центр згідно наказу МОН України від 04.02.2016 року  № 92 «Про внесення змін в мережу розпорядників та одержувачів бюджетних коштів» перейшов на пряме фінансування і фінансується Міністерством освіти і науки України. 

Структура Центру передбачає роботу методистів з надання методичної допомоги ЗП(ПТ)О області за напрямками:

- професійна підготовка;

- загальноосвітня підготовка;

- профорієнтаційна та соціальна робота;

- виховна робота (учнівське самоврядування, позаурочна діяльність);

- підвищення кваліфікації педагогів;

- бібліотечна робота;

- пропагування розвитку П(ПТ)О (виставкова діяльність, експериментальні майданчики, співпраця із засобами масової інформації);

- моніторинг діяльності ЗП(ПТ)О на базі інформаційно-аналітичного центру. 

Із запровадженням епідеміологічних дій, пов’язаних з пандемією коронавірусу, а потім із введенням воєнного стану змінено форми здійснення освітнього процесу, що мотивувало до доповнення функцій Центру, спрямованих на формування відповідних компетентностей у педагогічних працівників ЗП(ПТ)О шляхом організації цільових курсів, використання ресурсів міжнародних організацій. Головним ресурсом для педагогічних колективів стали інформаційні системи, в тому числі і сайт Центру, наповнений відповідними матеріалами та відомостями на допомогу педагогам.

Процедура євроінтеграції з входження України в Європейський Союз мотивувала роботу Центру на участь у міжнародних проєктах та супровід роботи ЗП(ПТ)О з цього напрямку, можливості реалізації ними грантів.

Зазначене спонукало до перерозподілу обов’язків працюючих в Центрі та формування для них нових посадових інструкцій. Відповідно змінено структуру плану роботи Центру та щорічного формування візій, що орієнтують на його співпрацю з ЗП(ПТ)О.

Децентралізація управління професійною (професійно-технічною) освітою, інтеграція з роботодавцями спряли поєднанню зусиль у формі укладених угод про співпрацю, розширення дій Центру, спрямованих на поінформованість громадських об’єднань, новостворених територіальних структур.

Набуття автономії закладами освіти, підвищення престижності їх роботи та професій зобов’язали Центр посилити його роль з напрямку учнівських структур, формування внутрішньої системи оцінки якості освіти, осучаснення профорієнтації.

Формування нової мережі суб’єктів, причетних до процесу підготовки трудового потенціалу регіону, зростання чисельності навчальних структур зорієнтували Центр на системний супровід процесу навчання дорослого населення, безробітних, внутрішньо переміщених осіб.

Для визначення головних напрямків з питань методичного супроводу діяльності ЗП(ПТ)О обласною методичною службою ПТО  взято за основу: 

  1. Прийняті в Україні нові законодавчі та нормативні документи з питань діяльності сфери ПТО. 
  2. Результати проведених анкетувань в режимі on-line (відкритому доступі)  працівників ЗП(ПТ)О за 6-ти головними напрямками роботи  з метою отримання пропозицій щодо спільної діяльності НМЦ ПТО та ЗП(ПТ)О, а також  їх внесення у план роботи обласної методичної служби ПТО на поточний рік. 
  3. Потреби регіонального ринку праці, вимоги (побажання) роботодавців щодо переліку професій та рівня професійної підготовки робітничих кадрів, створення на базі  ЗП(ПТ)О навчально-практичних центрів з упровадження сучасних виробничих технологій. 
  4. Розвиток та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у освітній процес ЗП(ПТ)О, створення творчих груп із числа педагогів ЗП(ПТ)О та фахівців НМЦ ПТО  для розробки електронних засобів навчання. 
  5. Налагодження ділових (партнерських) стосунків із соціальними партнерами, громадськими організаціями, науковими установами (інститутами) щодо укладення угод з НМЦ ПТО про співпрацю з питань науково-методичного супроводу навчального процесу в ЗП(ПТ)О різних форм власності і підпорядкування. 
  6. Військові події, що відбуваються на сході України  та заходи реагування органів влади, відомств, установ на підтримку переселенців, організацію волонтерського руху, реабілітацію та професійну орієнтацію (перенавчання)  учасників  АТО ресурсами ЗП(ПТ)О області  з методичним супроводом НМЦ ПТО. 
  7. Організація та проведення спільно з органами місцевої влади, представниками роботодавців, громадських організацій  заходів профорієнтаційного напрямку з підняття престижу робітничих професій у суспільстві. 

Визначені основні напрямки роботи: 

  1. Організаційно-методичний супровід організації навчально-виробничого процесу за Державними стандартами професійно-технічної освіти на компетентнісному підході предметно-модульної системи.
  2. Методичний супровід, системний аналіз, імплементація та впровадження елементів дуальної форми навчання робітничим професіям.
  3. Супровід процесу створення та використання навчально-практичних центрів в ЗП(ПТ)О, як форми осучаснення навчання робітничим професіям.
  4. Сприяння пізнанню та запровадженню в управлінні та функціонуванні закладів П(ПТ)О державно-приватного партнерства, взаємодії з органами місцевого самоврядування.
  5. Вивчення можливостей користування закладами проектного, грантового фінансування та надання практичної допомоги.
  6. Формування та впровадження моделі професійного спрямування предметів загальноосвітньої підготовки в умовах оновлення освітніх процесів (STEM-освіта).
  7. Інформаційно-аналітичне забезпечення міжнародних проектів спрямованих на модернізацію функцій та змісту освіти.
  8. Організаційно-методична робота з підготовки до проведення зовнішнього незалежного оцінювання.
  9. Орієнтація на навчання населення впродовж життя, навчання особливих категорій громадян регіону, застосування форм професійної освіти, характерних для воєнного та повоєнного періодів.
  10. Супровід системної цілеспрямованої роботи в інтеграції з соціальними партнерами на ствердження в суспільстві авторитету та значимості П(ПТ)О, професій.
  11. Активна участь у формуванні нових законодавчих, нормативних актів.